ADWOKAT RZESZÓW
KANCELARIA ADWOKACKA ADWOKAT DAMIAN MURDZA
Porady prawne, prawo karne, prawo cywilne, prawo pracy, rozwody

ul. Szopena 17, III piętro, 35-055 Rzeszów

Tel.: +48 695 460 778
e-mail: damianmurdza@adwokatmurdza.pl

Reklamacja towaru przez konsumenta

Reklamacja – konsument składa reklamację wadliwego towaru. Proces dochodzenia praw w zakresie rękojmi i gwarancji.
Rekla­ma­cja – dowiedz się, jakie masz pra­wa jako kon­su­ment i sko­rzy­staj z pomo­cy Adwo­ka­ta w Rzeszowie.

Rekla­ma­cja to jed­no z klu­czo­wych narzę­dzi ochro­ny kon­su­men­ta w pol­skim pra­wie cywil­nym. Sta­no­wi pod­sta­wę praw­ną do docho­dze­nia rosz­czeń w przy­pad­ku, gdy towar oka­zu­je się nie­zgod­ny z umo­wą. Zmia­ny wpro­wa­dzo­ne w usta­wie o pra­wach kon­su­men­ta z 2023 roku mia­ły na celu popra­wę ochro­ny kon­su­men­ta i uprosz­cze­nie pro­ce­su rekla­ma­cyj­ne­go. Prze­pi­sy tej usta­wy obec­nie regu­lu­ją kwe­stie nie­zgod­no­ści towa­ru z umo­wą, wyłą­cza­jąc sto­so­wa­nie rękoj­mi w rozu­mie­niu Kodek­su cywil­ne­go dla umów kon­su­menc­kich. Mimo tego, rękoj­mia pozo­sta­je istot­nym ele­men­tem ochro­ny praw­nej w rela­cjach, któ­re nie są obję­te usta­wą o pra­wach kon­su­men­ta, a zna­jo­mość jej zasad może być pomoc­na w zro­zu­mie­niu praw i obo­wiąz­ków stron tak­że w innych sytu­acjach prawnych.

    Reklamacja towaru – wprowadzenie do zasad dla konsumenta

    Rekla­ma­cja może zostać zło­żo­na przez kon­su­men­ta w przy­pad­ku, gdy towar jest nie­zgod­ny z umo­wą. Prze­pi­sy doty­czą­ce tej odpo­wie­dzial­no­ści wyni­ka­ją obec­nie z usta­wy o pra­wach kon­su­men­ta (Roz­dział 5a). W przy­pad­ku umów zobo­wią­zu­ją­cych do prze­nie­sie­nia wła­sno­ści towa­ru na kon­su­men­ta, nie sto­su­je się prze­pi­sów o rękoj­mi zawar­tych w kodek­sie cywil­nym.

    Definicja konsumenta

    Zgod­nie z pra­wem cywil­nym, za kon­su­men­ta uwa­ża się oso­bę fizycz­ną doko­nu­ją­cą z przed­się­bior­cą czyn­no­ści praw­nej nie­zwią­za­nej bez­po­śred­nio z jej dzia­łal­no­ścią gospo­dar­czą lub zawo­do­wą. Przy­kła­dem jest zakup samo­cho­du do użyt­ku oso­bi­ste­go, nato­miast zakup na potrze­by dzia­łal­no­ści gospo­dar­czej wyklu­cza sta­tus kon­su­men­ta.

      Zgodność towaru z umową

      Towar jest zgod­ny z umo­wą, jeże­li speł­nia okre­ślo­ne wymo­gi, w szczególności:

       

      • odpo­wia­da opi­so­wi, rodza­jo­wi, ilo­ści, jako­ści i funk­cjo­nal­no­ści okre­ślo­nej w umowie;
      • nada­je się do celów, do któ­rych zazwy­czaj są uży­wa­ne towa­ry tego rodzaju;
      • jest dostar­czo­ny z odpo­wied­nim opa­ko­wa­niem, akce­so­ria­mi i instrukcjami;
      • odpo­wia­da wzo­ro­wi lub prób­ce przed­sta­wio­nej przed zawar­ciem umowy;
      • posia­da cechy, któ­re kon­su­ment może roz­sąd­nie ocze­ki­wać na pod­sta­wie zapew­nień publicz­nych przed­się­bior­cy lub producenta.

       

      Jeże­li towar nie speł­nia tych wymo­gów, uzna­je się go za nie­zgod­ny z umową.

       

      Reklamacja towaru – uprawnienia konsumenta w przypadku braku zgodności z umową

      Kon­su­ment, w przy­pad­ku stwier­dze­nia bra­ku zgod­no­ści towa­ru z umo­wą, ma pra­wo żądać napra­wy lub wymia­ny towa­ru. Przed­się­bior­ca powi­nien wyko­nać te czyn­no­ści w roz­sąd­nym cza­sie i bez nad­mier­nych nie­do­god­no­ści dla kon­su­men­ta. Kon­su­ment może rów­nież żądać obni­że­nia ceny lub odstą­pić od umo­wy, jeśli brak zgod­no­ści jest istotny.

      Reklamacja towaru – szczegółowe warunki odstąpienia od umowy

      Kon­su­ment może odstą­pić od umo­wy w nastę­pu­ją­cych sytuacjach:

      • Brak zgod­no­ści z umo­wą jest istot­ny. Domnie­my­wa się, że brak zgod­no­ści jest istot­ny, jeśli powo­du­je zna­czą­ce nie­do­god­no­ści w korzy­sta­niu z towaru.
      • Przed­się­bior­ca odmó­wił napra­wy lub wymiany.
      • Napra­wa lub wymia­na nie zosta­ła prze­pro­wa­dzo­na w roz­sąd­nym czasie.
      • Towar nie speł­nia wyma­gań zgod­no­ści mimo pod­ję­tej napra­wy lub wymiany.
      • Brak zgod­no­ści towa­ru z umo­wą jest na tyle istot­ny, że uza­sad­nia odstą­pie­nie od umo­wy bez koniecz­no­ści uprzed­nie­go sko­rzy­sta­nia z takich środ­ków ochro­ny, jak napra­wa towa­ru, jego wymia­na na zgod­ny z umo­wą lub przy­wró­ce­nie zgod­no­ści w inny spo­sób, zapew­nia­ne przez przed­się­bior­cę w roz­sąd­nym cza­sie i bez nad­mier­nych nie­do­god­no­ści dla konsumenta.
      • Przed­się­bior­ca jed­no­znacz­nie wska­zał, że nie dopro­wa­dzi towa­ru do zgod­no­ści z umową.

      W przy­pad­ku odstą­pie­nia od umo­wy kon­su­ment jest zobo­wią­za­ny zwró­cić towar przed­się­bior­cy na jego koszt, a przed­się­bior­ca musi zwró­cić cenę oraz inne ponie­sio­ne kosz­ty w ter­mi­nie 14 dni.

        Reklamacja towaru – kiedy konsument może żądać obniżenia ceny?

        Kon­su­ment ma pra­wo żądać obni­że­nia ceny w sytu­acji, gdy:

         

        • Przed­się­bior­ca odmó­wił dopro­wa­dze­nia towa­ru do zgod­no­ści z umo­wą zgod­nie z przepisami.
        • Przed­się­bior­ca nie dopro­wa­dził towa­ru do zgod­no­ści z umo­wą w roz­sąd­nym cza­sie lub bez nad­mier­nych nie­do­god­no­ści dla konsumenta.
        • Brak zgod­no­ści towa­ru z umo­wą wystę­pu­je nadal, mimo że przed­się­bior­ca pró­bo­wał dopro­wa­dzić towar do zgod­no­ści z umową.
        • Brak zgod­no­ści towa­ru z umo­wą jest na tyle istot­ny, że uza­sad­nia obni­że­nie ceny bez koniecz­no­ści wcze­śniej­sze­go sko­rzy­sta­nia z takich środ­ków ochro­ny jak napra­wa lub wymia­na towaru.
        • Z oświad­cze­nia przed­się­bior­cy lub oko­licz­no­ści wyraź­nie wyni­ka, że nie dopro­wa­dzi on towa­ru do zgod­no­ści z umo­wą w roz­sąd­nym cza­sie lub bez nad­mier­nych niedogodności.

         

        Obni­że­nie ceny musi pozo­sta­wać w pro­por­cji do róż­ni­cy mię­dzy war­to­ścią towa­ru zgod­ne­go z umo­wą a war­to­ścią towa­ru nie­zgod­ne­go. Przed­się­bior­ca ma obo­wią­zek zwró­cić róż­ni­cę w cenie nie­zwłocz­nie, nie póź­niej niż w ter­mi­nie 14 dni od dnia przy­ję­cia oświad­cze­nia kon­su­men­ta o obni­że­niu ceny.

         

        Termin odpowiedzialności

        Przed­się­bior­ca pono­si odpo­wie­dzial­ność za brak zgod­no­ści towa­ru z umo­wą, któ­ry ist­niał w chwi­li jego dostar­cze­nia i ujaw­nił się w cią­gu dwóch lat od tej chwi­li, chy­ba że udo­wod­ni ina­czej. Domnie­my­wa się, że brak zgod­no­ści ujaw­nio­ny przed upły­wem tego okre­su ist­niał w chwi­li dostar­cze­nia towa­ru, chy­ba że cha­rak­ter towa­ru lub brak zgod­no­ści wska­zu­je ina­czej. Jeśli przed­się­bior­ca pod­stęp­nie zata­ił brak zgod­no­ści, nie może powo­ły­wać się na upływ tego ter­mi­nu. W przy­pad­ku towa­rów z ele­men­ta­mi cyfro­wy­mi odpo­wie­dzial­ność przed­się­bior­cy obej­mu­je okres dostar­cza­nia tre­ści cyfro­wej lub usłu­gi cyfro­wej, któ­ry nie może być krót­szy niż dwa lata od chwi­li dostar­cze­nia towa­ru. Domnie­my­wa się, że brak zgod­no­ści tre­ści cyfro­wej lub usłu­gi cyfro­wej z umo­wą wystą­pił w tym cza­sie, jeże­li w tym cza­sie się ujawnił.

        Obowiązki przedsiębiorcy

        • Przed­się­bior­ca jest zobo­wią­za­ny przy­jąć wadli­wy towar w przy­pad­ku jego wymia­ny lub odstą­pie­nia od umo­wy przez konsumenta.
        • Kosz­ty napra­wy, wymia­ny, demon­ta­żu oraz ponow­ne­go mon­ta­żu pono­si przedsiębiorca.
        • Jeśli przed­się­bior­ca nie usto­sun­ku­je się do żąda­nia kon­su­men­ta w ter­mi­nie 14 dni, uzna­je się, że żąda­nie zosta­ło zaakceptowane.

          Usługi Kancelarii Adwokackiej Adwokat Damian Murdza w zakresie reklamacji

          Kan­ce­la­ria Adwo­kac­ka Adwo­kat Damian Mur­dza ofe­ru­je kom­plek­so­we wspar­cie praw­ne w spra­wach zwią­za­nych z rekla­ma­cją towa­rów, w tym:

           

          • udzie­la­nie porad praw­nych na każ­dym eta­pie reklamacji;
          • pomoc na eta­pie postę­po­wa­nia reklamacyjnego;
          • repre­zen­ta­cję klien­tów w postę­po­wa­niach sądowych.

           

          Aby uzy­skać wię­cej infor­ma­cji, zapra­sza­my do zapo­zna­nia się z zakład­ką Pora­dy Praw­ne lub do kon­tak­tu z Kan­ce­la­rią w celu umó­wie­nia kon­sul­ta­cji. W zakład­ce znaj­du­ją się szcze­gó­ły doty­czą­ce udzie­la­nia porad praw­nych, w tym w zakre­sie rekla­ma­cji towarów.

           

          Zachę­ca­my rów­nież do odwie­dza­nia fan page‑u Kan­ce­la­rii oraz Insta­gra­ma.

          Stan praw­ny na dzień 13 stycz­nia 2025r.

           

          Specjalizujemy się w następujących obszarach prawa

          Prawo karne

            • Spo­rzą­dza­nie wnio­sków dowodowych

            • Spo­rzą­dza­nie pism procesowych

          Prawo cywilne

          Prawo pracy

          Rozwody

          Alimenty

          Prawo rodzinne

          • Pora­dy prawne
          • Spo­rzą­dza­nie innych pism procesowych
          • Odszko­do­wa­nie za błąd medyczny
          • Odszko­do­wa­nie za wypa­dek komunikacyjny
          • Odszko­do­wa­nie za kolizję
          • Odszko­do­wa­nie za wypa­dek przy pracy
          • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu likwi­da­cyj­nym (przed ubezpieczycielem)
          • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu sądowym
          • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu mediacyjnym;
          • Zgło­sze­nie szkody;
          • Spo­rzą­dza­nie pozwu o odszko­do­wa­nie i zadośćuczynienie

          Wykroczenia

          Prawo gospodarcze

          Odszkodowania

          Porady prawne

          Kompleksowa obsługa prawna

          Reklamacje

          Scroll to Top
          Call Now Button