Konsument – prawo do odstąpienia od umowy

Konsument przy biurku z laptopem, symbolizującym prawo odstąpienia od umowy. Jasne tło podkreśla profesjonalizm Kancelarii Adwokackiej w Rzeszowie
Kon­su­ment – pra­wo do odstą­pie­nia od umowy

Kon­su­ment ma pra­wo odstą­pić od umo­wy zaku­pu towa­ru lub usłu­gi w okre­ślo­nych sytu­acjach, korzy­sta­jąc z prze­pi­sów usta­wy z dnia 30 maja 2014 r. o pra­wach kon­su­men­ta. Niniej­szy arty­kuł wyja­śnia, kie­dy i jak kon­su­ment może sko­rzy­stać z tego pra­wa, a tak­że oma­wia wyjąt­ki oraz obo­wiąz­ki stron w takich przypadkach.

W dzi­siej­szym świe­cie kon­su­men­ci coraz czę­ściej korzy­sta­ją z regu­la­cji praw­nych, któ­re umoż­li­wia­ją odstą­pie­nie od umo­wy zawar­tej na odle­głość lub poza loka­lem przed­się­bior­stwa. To waż­ne narzę­dzie chro­ni inte­re­sy osób doko­nu­ją­cych zaku­pów, zapew­nia­jąc im bez­pie­czeń­stwo i ela­stycz­ność w podej­mo­wa­niu decy­zji. W poniż­szym arty­ku­le przy­bli­ża­my szcze­gó­ły doty­czą­ce tego prawa.

Kim jest konsument?

Zgod­nie z pra­wem cywil­nym, kon­su­men­tem jest oso­ba fizycz­na doko­nu­ją­ca z przed­się­bior­cą czyn­no­ści praw­nej nie­zwią­za­nej bez­po­śred­nio z jej dzia­łal­no­ścią gospo­dar­czą lub zawo­do­wą. Przy­kła­dem kon­su­men­ta może być oso­ba kupu­ją­ca na wła­sny uży­tek pro­dukt w skle­pie inter­ne­to­wym lub salo­nie stacjonarnym.

Kiedy konsument może odstąpić od umowy?

Pra­wo do odstą­pie­nia od umo­wy odgry­wa klu­czo­wą rolę w ochro­nie inte­re­sów osób naby­wa­ją­cych towa­ry lub usłu­gi. Przy­kła­do­wo, jeśli kon­su­ment zaku­pi pro­dukt w skle­pie inter­ne­to­wym, któ­ry oka­zu­je się nie­sa­tys­fak­cjo­nu­ją­cy, może go zwró­cić w cią­gu 14 dni. Podob­nie, umo­wa zawar­ta pod­czas poka­zu pro­mo­cyj­ne­go daje kon­su­men­to­wi moż­li­wość odstą­pie­nia od niej w wyzna­czo­nym ter­mi­nie. Te regu­la­cje zabez­pie­cza­ją inte­re­sy osób doko­nu­ją­cych zaku­pów, mini­ma­li­zu­jąc ryzy­ko pochop­nych decyzji.

Jakie są obowiązki przedsiębiorcy wobec konsumenta?

Przed­się­bior­ca ma obo­wią­zek poin­for­mo­wać kon­su­men­ta o:

  • Pra­wie do odstą­pie­nia od umowy.
  • Warun­kach i spo­so­bie reali­za­cji tego prawa.
  • Kosz­tach, jakie pono­si kon­su­ment w związ­ku z odstą­pie­niem (np. kosz­ty zwro­tu towaru).

Brak takiej infor­ma­cji powo­du­je wydłu­że­nie ter­mi­nu na odstą­pie­nie od umo­wy o dodat­ko­we 12 miesięcy.

Jak konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy?

Oso­ba kupu­ją­ca może zło­żyć oświad­cze­nie o odstą­pie­niu od umo­wy w dowol­nej for­mie – ust­nej, pisem­nej lub elek­tro­nicz­nej. Moż­li­we jest rów­nież sko­rzy­sta­nie z for­mu­la­rza odstą­pie­nia, któ­re­go wzór sta­no­wi załącz­nik do usta­wy o pra­wach konsumenta.

Jakie są skutki odstąpienia od umowy przez konsumenta?

W przy­pad­ku sku­tecz­ne­go odstą­pie­nia od umowy:

  • Umo­wę uwa­ża się za niezawartą.
  • Przed­się­bior­ca musi zwró­cić kon­su­men­to­wi wszyst­kie doko­na­ne przez nie­go płat­no­ści, w tym kosz­ty dosta­wy towa­ru (z wyjąt­kiem dodat­ko­wych kosz­tów wyni­ka­ją­cych z wybo­ru droż­sze­go spo­so­bu dostawy).
  • Oso­ba kupu­ją­ca jest zobo­wią­za­na zwró­cić towar w ter­mi­nie 14 dni od zło­że­nia oświad­cze­nia o odstąpieniu.

Zwrot płat­no­ści powi­nien nastą­pić przy uży­ciu takie­go same­go spo­so­bu, w jaki zosta­ła doko­na­na zapła­ta, chy­ba że kon­su­ment wyra­zi zgo­dę na inny sposób.

Jakie są wyjątki od prawa odstąpienia od umowy dla konsumenta?

Pra­wo do odstą­pie­nia nie przy­słu­gu­je w odnie­sie­niu do umów doty­czą­cych m.in.:

  • Usług w peł­ni wyko­na­nych za zgo­dą konsumenta.
  • Pro­duk­tów szyb­ko psu­ją­cych się lub z krót­kim ter­mi­nem przydatności.
  • Towa­rów wyko­na­nych na indy­wi­du­al­ne zamó­wie­nie konsumenta.
  • Pro­duk­tów w zapie­czę­to­wa­nym opa­ko­wa­niu, któ­re po otwar­ciu nie mogą zostać zwró­co­ne ze wzglę­dów higienicznych.

Jakie koszty zwrotu towaru ponosi konsument?

Oso­ba kupu­ją­ca pono­si bez­po­śred­nie kosz­ty zwro­tu towa­ru, chy­ba że przedsiębiorca:

  • Nie poin­for­mo­wał go o koniecz­no­ści ich poniesienia.
  • Zgo­dził się na ich pokrycie.

Jak Kancelaria Adwokacka może pomóc konsumentom?

Odstą­pie­nie od umo­wy to jed­no z pod­sta­wo­wych praw przy­słu­gu­ją­cych kon­su­men­tom. Kan­ce­la­ria Adwo­kac­ka Adwo­kat Damian Mur­dza w Rze­szo­wie ofe­ru­je Pań­stwu kom­plek­so­wą pomoc praw­ną, zarów­no sta­cjo­nar­nie, jak i onli­ne, w spra­wach doty­czą­cych odstą­pie­nia od umo­wy oraz innych aspek­tów pra­wa kon­su­menc­kie­go. Spe­cja­li­zu­je­my się rów­nież w spra­wach rekla­ma­cyj­nych, spo­rach sądo­wych z przed­się­bior­ca­mi oraz doradz­twie w zakre­sie ochro­ny praw kon­su­men­tów.

Dla Pań­stwa wygo­dy ofe­ru­je­my tak­że pora­dy praw­ne onli­ne. Kon­sul­ta­cje zdal­ne umoż­li­wia­ją uzy­ska­nie facho­we­go wspar­cia praw­ne­go bez koniecz­no­ści wycho­dze­nia z domu, co jest szcze­gól­nie przy­dat­ne w pil­nych sprawach.

Zachę­ca­my do odwie­dze­nia naszych mediów spo­łecz­no­ścio­wych, takich jak Face­bo­ok Insta­gram, gdzie publi­ku­je­my prak­tycz­ne wska­zów­ki oraz aktu­al­no­ści doty­czą­ce dzia­łal­no­ści Kan­ce­la­rii.

Stan praw­ny na dzień 19 stycz­nia 2025 r.


Skontaktuj się z Adwokatem

Jeśli potrze­bu­jesz pomo­cy praw­nej, to zapra­sza­my do kon­tak­tu. Udzie­li­my Tobie szyb­kiej i pro­fe­sjo­nal­nej pomo­cy prawnej

  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu Sądowym
  • Pora­dy prawne
  • Spo­rzą­dza­nie wnio­sków dowodowych
  • Spo­rzą­dza­nie pism procesowych
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu przygotowawczym
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu mediacyjnym
  • Pora­dy prawne
  • Spo­rzą­dza­nie pozwów
  • Spo­rzą­dza­nie innych pism procesowych
  • Spo­rzą­dza­nie pism pozaprocesowych
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu Sądowym
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu mediacyjnym
  • Pora­dy prawne
  • Spo­rzą­dza­nie pozwów
  • Spo­rzą­dza­nie odwo­ła­nia od zwol­nie­nia z pracy
  • Spo­rzą­dza­nie innych pism procesowych
  • Spo­rzą­dza­nie pism pozaprocesowych
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu Sądowym
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu mediacyjnym
  • Pora­dy prawne
  • Spo­rzą­dza­nie pozwu o rozwód
  • Spo­rzą­dza­nie odpo­wie­dzi na pozew o rozwód
  • Spo­rzą­dza­nie innych pism procesowych
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu Sądowym
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu mediacyjnym
  • Pora­dy prawne
  • Spo­rzą­dza­nie pozwu o alimenty
  • Spo­rzą­dza­nie odpo­wie­dzi na pozew o alimenty
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu sądowym
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu mediacyjnym
  • Pora­dy prawne
  • Spo­rzą­dza­nie wnio­sku o ure­gu­lo­wa­nie kon­tak­tów z dziećmi
  • Spo­rzą­dza­nie wnio­sku doty­czą­ce­go wła­dzy rodzicielskiej
  • Spo­rzą­dza­nie wnio­sku doty­czą­ce­go spra­wo­wa­nia pie­czy nad dzieckiem
  • Spo­rzą­dza­nie odpo­wie­dzi na wniosek
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu sądowym
  • Pora­dy prawne
  • Spo­rzą­dza­nie innych pism procesowych
  • Odszko­do­wa­nie za błąd medyczny
  • Odszko­do­wa­nie za wypa­dek komunikacyjny
  • Odszko­do­wa­nie za kolizję
  • Odszko­do­wa­nie za wypa­dek przy pracy
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu likwi­da­cyj­nym (przed ubezpieczycielem)
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu sądowym
  • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu mediacyjnym;
  • Zgło­sze­nie szkody;
  • Spo­rzą­dza­nie pozwu o odszko­do­wa­nie i zadośćuczynienie
Scroll to Top
Call Now Button