Wyrok Trybunału Konstytucyjnego, sygn. akt K 24/15

Try­bu­nał Kon­sty­tu­cyj­ny na roz­pra­wie w dniu 11 paź­dzier­ni­ka 2016 r. roz­po­znał wnio­ski o zba­da­nie zgodności:

  1. art. 135 ust. 1 pkt 1a lit. a usta­wy z dnia 20 czerw­ca 1997 roku – Pra­wo o ruchu dro­go­wym w związ­ku z art. 102 ust. 1 pkt 4 i ust. 1c usta­wy z dnia 5 stycz­nia 2011 roku o kie­ru­ją­cych pojaz­da­mi – w zakre­sie, w jakim dopusz­cza sto­so­wa­nie wobec tej samej oso­by fizycz­nej, za ten sam czyn, sank­cji admi­ni­stra­cyj­nej w posta­ci zatrzy­ma­nia pra­wa jaz­dy i odpo­wie­dzial­no­ści praw­no­kar­nej za wykro­cze­nie – z art. 2 Kon­sty­tu­cji RP i art. 4 Pro­to­ko­łu nr 7 do Konwencji
    o ochro­nie praw czło­wie­ka i pod­sta­wo­wych wol­no­ści, spo­rzą­dzo­ne­go dnia 22 listo­pa­da 1984 roku w Stras­bur­gu i z art. 14 ust. 7 Mię­dzy­na­ro­do­we­go Pak­tu Praw Oby­wa­tel­skich i Poli­tycz­nych, otwar­te­go do pod­pi­su w Nowym Jor­ku dnia 19 grud­nia 1966 roku.
  2. art. 102 ust. 1 pkt 4 i ust. 1 c usta­wy z dnia 5 stycz­nia 2011 roku o kie­ru­ją­cych pojaz­da­mi w związ­ku z art. 35 usta­wy z dnia 14 czerw­ca 1960 roku – Kodeks postę­po­wa­nia admi­ni­stra­cyj­ne­go w związ­ku z art. 53 § 1 usta­wy z dnia 30 sierp­nia 2002 roku – Pra­wo o postę­po­wa­niu przed sąda­mi admi­ni­stra­cyj­ny­mi – w zakre­sie bra­ku ade­kwat­nych gwa­ran­cji pro­ce­so­wych w sytu­acji wyda­nia decy­zji przez sta­ro­stę o zatrzy­ma­niu pra­wa jaz­dy, w przy­pad­ku, gdy kie­ru­ją­cy pojaz­dem prze­kro­czył dopusz­czal­ną pręd­kość o wię­cej niż 50 km/h na obsza­rze zabu­do­wa­nym – z art. 2, z art. 45 ust. 1 i z art. 78 Kon­sty­tu­cji RP.
  3. prze­pi­sów: art. 102 ust. 1 pkt 4 i art. 102 ust. 1d w związ­ku z art. 102 ust. 1 pkt 4 usta­wy z dnia 5 stycz­nia 2011 roku o kie­ru­ją­cych pojaz­da­mi oraz art. 135 ust. 1 pkt 1a lit. a usta­wy z dnia 20 czerw­ca 1997 roku – Pra­wo o ruchu dro­go­wym w związ­ku z art. 102 ust. 1 pkt 4 usta­wy o kie­ru­ją­cych pojaz­da­mi – z art. 2 i art. 45 ust. 1 Kon­sty­tu­cji RP, jak rów­nież z art. 4 ust. 1 Pro­to­ko­łu nr 7 do Kon­wen­cji o ochro­nie praw czło­wie­ka i pod­sta­wo­wych wol­no­ści oraz z art. 14 ust. 7 Mię­dzy­na­ro­do­we­go Pak­tu Praw Oby­wa­tel­skich i Politycznych.

Try­bu­nał Kon­sty­tu­cyj­ny wydał w tej spra­wie orze­cze­nie o sygn. akt K 24/15, w któ­rym stwier­dził m.in., że art. 102 ust. 1 pkt 4 i ust. 1c usta­wy z 5 stycz­nia 2011 r. o kie­ru­ją­cych pojaz­da­mi (j.t. Dz.U.2016.627, ze zm.) w związ­ku z art. 135 ust. 1 pkt 1a lit. a usta­wy z 20 czerw­ca 1997 r. – Pra­wo o ruchu dro­go­wym (j.t. Dz.U.2012.1137, ze zm.):

  1. W zakre­sie, w jakim prze­wi­du­je sto­so­wa­nie wobec tej samej oso­by, za ten sam czyn, sank­cji admi­ni­stra­cyj­nej w posta­ci zatrzy­ma­nia pra­wa jaz­dy i odpo­wie­dzial­no­ści praw­no­kar­nej za wykro­cze­nie, jest zgod­ny z art. 2 Kon­sty­tu­cji Rze­czy­po­spo­li­tej Pol­skiej i art. 4 ust. 1 Pro­to­ko­łu nr 7 do Kon­wen­cji o ochro­nie praw czło­wie­ka i pod­sta­wo­wych wol­no­ści, spo­rzą­dzo­ne­go 22 listo­pa­da 1984 r. w Stras­bur­gu (Dz.U.2003.42.364) i art. 14 ust. 7 Mię­dzy­na­ro­do­we­go Pak­tu Praw Oby­wa­tel­skich i Poli­tycz­nych, otwar­te­go do pod­pi­su w Nowym Jor­ku 19 grud­nia 1966 r. (Dz.U.1977.38.167),
  2. W zakre­sie, w jakim nie prze­wi­du­je sytu­acji uspra­wie­dli­wia­ją­cych – ze wzglę­du na stan wyż­szej koniecz­no­ści – kie­ro­wa­nie pojaz­dem z prze­kro­cze­niem dopusz­czal­nej pręd­ko­ści o wię­cej niż 50 km/h na obsza­rze zabu­do­wa­nym, jest nie­zgod­ny z art. 2 i art. 45 ust. 1 Konstytucji.

W tym miej­scu nale­ży przy­po­mieć, że zgod­nie z art. 135 ust. 1 pkt 1a lit. a usta­wy z dnia 20 czerw­ca 1997 roku – Pra­wo o ruchu dro­go­wym, poli­cjant ma obo­wią­zek zatrzy­ma­nia pra­wa jaz­dy za pokwi­to­wa­niem w przy­pad­ku czy­nu pole­ga­ją­ce­go na kie­ro­wa­niu pojaz­dem z pręd­ko­ścią prze­kra­cza­ją­cą dopusz­czal­ną o wię­cej niż 50 km/h na obsza­rze zabudowanym.
Nato­miast art. art. 102 ust. 1 pkt 4 usta­wy z dnia 5 stycz­nia 2011 roku o kie­ru­ją­cych pojaz­da­mi sta­no­wi, że sta­ro­sta wyda­je decy­zję admi­ni­stra­cyj­ną o zatrzy­ma­niu pra­wa jaz­dy lub pozwo­le­nia na kie­ro­wa­nie tram­wa­jem, w przy­pad­ku gdy kie­ru­ją­cy pojaz­dem prze­kro­czył dopsz­czal­ną pręd­kość o wię­cej niż 50 km/h na obsza­rze zabu­do­wa­nym. Sta­ro­sta, zgod­nie z ust. 1c w/w arty­ku­łu, wyda­je powyż­szą decy­zję na okres 3 mie­się­cy, nada­jąc jej rygor natych­mia­sto­wej wyko­nal­no­ści oraz zobo­wią­zu­ją kie­ru­ją­ce­go do zwro­tu pra­wa jaz­dy (jeże­li nie zosta­ło one zatrzy­ma­ne przez policjanta).

Treść całe­go orze­cze­nia mogą Pań­stwo zna­leźć na stro­nie Try­bu­na­łu Kon­sty­tu­cyj­ne­go.

Scroll to Top
Call Now Button