Sprzedaż konsumencka — zakupy przez Internet

Sprze­daż kon­su­menc­ka może odbyć się w sie­dzi­bie przed­się­bior­cy, poza sie­dzi­bą przed­się­bior­cy lub na odległość.

Zakupy przez Internet — umowa zawarta na odległość

Jeśli kon­su­ment doko­nał zaku­pów w skle­pie inter­ne­to­wym, to wów­czas zawie­ra z przed­się­bior­cą umo­wę, któ­ra zgod­nie z pra­wem kon­su­menc­kim jest umo­wą zawar­tą na odle­głość.

Przez umo­wę zawar­tą na odle­głość nale­ży rozu­mieć umo­wę zawar­tą z kon­su­men­tem w ramach zor­ga­ni­zo­wa­ne­go sys­te­mu zawie­ra­nia umów na odle­głość, bez jed­no­cze­snej fizycz­nej obec­no­ści stron, z wyłącz­nym wyko­rzy­sta­niem jed­ne­go lub więk­szej licz­by środ­ków poro­zu­mie­wa­nia się na odle­głość do chwi­li zawar­cia umo­wy włącznie.

Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy

Naj­póź­niej w chwi­li wyra­że­nia przez kon­su­men­ta woli doko­na­nia zaku­pu towa­ru przez Inter­net (zwią­za­nia się umo­wą na odle­głość), przed­się­bior­ca ma obo­wią­zek poin­for­mo­wać kon­su­men­ta w spo­sób jasny i zro­zu­mia­ły o:

  1. Głów­nych cechach świad­cze­nia z uwzględ­nie­niem przed­mio­tu świad­cze­nia oraz spo­so­bu poro­zu­mie­wa­nia się z kon­su­men­tem.
  2. Swo­ich danych iden­ty­fi­ku­ją­cych, w szcze­gól­no­ści o fir­mie, orga­nie, któ­ry zare­je­stro­wał dzia­łal­ność gospo­dar­czą, a tak­że nume­rze, pod któ­rym został zarejestrowany.
  3. Adre­sie przed­się­bior­stwa, adre­sie pocz­ty elek­tro­nicz­nej oraz nume­rach tele­fo­nu lub fak­su jeże­li są dostęp­ne, pod któ­ry­mi kon­su­ment może szyb­ko i efek­tyw­nie kon­tak­to­wać się z przedsiębiorcą.
  4. Adre­sie, pod któ­rym kon­su­ment może skła­dać rekla­ma­cje, jeże­li jest inny niż adres, o któ­rym mowa w pkt 3.
  5. Łącz­nej cenie lub wyna­gro­dze­niu za świad­cze­nie wraz z podat­ka­mi a gdy cha­rak­ter przed­mio­tu świad­cze­nia nie pozwa­la, roz­sąd­nie oce­nia­jąc, na wcze­śniej­sze obli­cze­nie ich wyso­ko­ści — spo­so­bie, w jaki będą one obli­cza­ne. Przed­się­bior­ca powi­nien tak­że poin­for­mo­wać kon­su­menta opła­tach za trans­port, dostar­cze­nie, usłu­gi pocz­to­we oraz innych kosz­tach, a gdy nie moż­na usta­lić wyso­ko­ści tych opłat — o obo­wiąz­ku ich uisz­cze­nia. W razie zawar­cia umo­wy na czas nie­ozna­czo­ny lub umo­wy obej­mu­ją­cej pre­nu­me­ra­tę przed­się­bior­ca ma obo­wią­zek poda­nia łącz­nej ceny lub wyna­gro­dze­nia obej­mu­ją­ce­go wszyst­kie płat­no­ści za okres roz­li­cze­nio­wy, a gdy umo­wa prze­wi­du­je sta­łą staw­kę — tak­że łącz­nych mie­sięcz­nych płatności.
  6. Kosz­tach korzy­sta­nia ze środ­ka poro­zu­mie­wa­nia się na odle­głość w celu zawar­cia umo­wy, w przy­pad­ku gdy są wyż­sze niż sto­so­wa­ne zwy­kle za korzy­sta­nie z tego środ­ka poro­zu­mie­wa­nia się.
  7. Spo­so­bie i ter­mi­nie zapłaty.
  8. Spo­so­bie i ter­mi­nie speł­nie­nia świad­cze­nia przez przed­się­bior­cę oraz sto­so­wa­nej przez przed­się­bior­cę pro­ce­du­rze roz­pa­try­wa­nia reklamacji.
  9. Spo­so­bie i ter­mi­nie wyko­na­nia pra­wa odstą­pie­nia od umo­wy na pod­sta­wie art. 27 usta­wy o pra­wach kon­su­men­ta, a tak­że wzo­rze for­mu­la­rza odstą­pie­nia od umo­wy, zawar­tym w załącz­ni­ku nr 2 do usta­wy o pra­wach kon­su­men­ta.
  10. Kosz­tach zwro­tu rze­czy w przy­pad­ku odstą­pie­nia od umo­wy, któ­re pono­si kon­su­ment; w odnie­sie­niu do umów zawie­ra­nych na odle­głość — kosz­tach zwro­tu rze­czy, jeże­li ze wzglę­du na swój cha­rak­ter rze­czy te nie mogą zostać w zwy­kłym try­bie ode­sła­ne pocztą.
  11. Obo­wiąz­ku zapła­ty przez kon­su­men­ta ponie­sio­nych przez przed­się­bior­cę uza­sad­nio­nych kosz­tów zgod­nie z art. 35 usta­wy o pra­wach kon­su­men­ta, jeże­li kon­su­ment odstą­pi od umo­wy po zgło­sze­niu żąda­nia zgod­nie z art. 15 ust. 3 usta­wy o pra­wach kon­su­men­ta i art. 21 ust. 2 usta­wy o pra­wach kon­su­men­ta.
  12. Bra­ku pra­wa odstą­pie­nia od umo­wy na pod­sta­wie art. 38 usta­wy o pra­wach kon­su­men­ta lub oko­licz­no­ściach, w któ­rych kon­su­ment tra­ci pra­wo odstą­pie­nia od umowy.
  13. Obo­wiąz­ku przed­się­bior­cy dostar­cze­nia rze­czy bez wad.
  14.  Ist­nie­niu i tre­ści gwa­ran­cji i usług posprze­daż­nych oraz spo­so­bie ich realizacji.
  15. Kodek­sie dobrych prak­tyk, o któ­rym mowa w art. 2 pkt 5 usta­wy o pra­wach kon­su­men­ta usta­wy z dnia 23 sierp­nia 2007 r. o prze­ciw­dzia­ła­niu nie­uczci­wym prak­ty­kom ryn­ko­wym oraz spo­so­bie zapo­zna­nia się z nim.
  16. Cza­sie trwa­nia umo­wy lub o spo­so­bie i prze­słan­kach wypo­wie­dze­nia umo­wy — jeże­li umo­wa jest zawar­ta na czas nie­ozna­czo­ny lub jeże­li ma ule­gać auto­ma­tycz­ne­mu przedłużeniu.
  17. Mini­mal­nym cza­sie trwa­nia zobo­wią­zań kon­su­men­ta wyni­ka­ją­cych z umowy.
  18. Wyso­ko­ści i spo­so­bie zło­że­nia kau­cji lub udzie­le­nia innych gwa­ran­cji finan­so­wych, któ­re kon­su­ment jest zobo­wią­za­ny speł­nić na żąda­nie przed­się­bior­cy.
  19.  Funk­cjo­nal­no­ści tre­ści cyfro­wych oraz tech­nicz­nych środ­kach ich ochrony.
  20. Mają­cych zna­cze­nie inte­ro­pe­ra­cyj­no­ściach tre­ści cyfro­wych ze sprzę­tem kom­pu­te­ro­wym i opro­gra­mo­wa­niem, o któ­rych przed­się­bior­ca wie lub powi­nien wiedzieć.
  21. Moż­li­wo­ści sko­rzy­sta­nia z poza­są­do­wych spo­so­bów roz­pa­try­wa­nia rekla­ma­cji i docho­dze­nia rosz­czeń oraz zasa­dach dostę­pu do tych procedur.

Ponad­to, przed­się­bior­ca jest zobo­wią­za­ny do:

  • dostar­cze­nia kon­su­men­to­wi w spo­sób jasny i widocz­ny, bez­po­śred­nio przed zło­że­niem przez kon­su­men­ta zamó­wie­nia, infor­ma­cji, o któ­rych mowa w ustę­pach: 1, 5, 16 i 17;
  • zapew­nie­nia, aby kon­su­ment w momen­cie skła­da­nia zamó­wie­nia wyraź­nie potwier­dził, że wie, że jego zamó­wie­nie pocią­ga za sobą obo­wią­zek zapłaty;
  • czy­tel­ne­go ozna­cze­nia przy­ci­sku lub podob­nej funk­cji sło­wa­mi: “zamó­wie­nie z obo­wiąz­kiem zapła­ty” lub za pomo­cą inne­go rów­no­waż­ne­go jed­no­znacz­ne­go sfor­mu­ło­wa­nia — jeże­li do zło­że­nia zamó­wie­nia uży­wa się przy­ci­sku lub podob­nej funkcji;
  • wska­za­nia w spo­sób wyraź­ny, naj­póź­niej na począt­ku skła­da­nia zamó­wie­nia, jasne i czy­tel­ne infor­ma­cje o ogra­ni­cze­niach doty­czą­cych dostar­cza­nia oraz akcep­to­wa­nych spo­so­bach płatności;
  • wska­za­nia kon­su­men­to­wi przed zawar­ciem umo­wy co naj­mniej infor­ma­cje doty­czą­ce głów­nych cech świad­cze­nia przed­się­bior­cy, ozna­cze­nia przed­się­bior­cy, łącz­nej ceny lub wyna­gro­dze­nia, pra­wa odstą­pie­nia od umo­wy, cza­su trwa­nia umo­wy, a jeże­li umo­wa zosta­ła zawar­ta na czas nie­ozna­czo­ny — spo­so­bu i prze­sła­nek jej wypo­wie­dze­nia — w sytu­acji, gdy  wła­ści­wo­ści tech­nicz­ne uży­te­go środ­ka poro­zu­mie­wa­nia się na odle­głość ogra­ni­cza­ją roz­miar moż­li­wych do prze­ka­za­nia infor­ma­cji lub czas na ich przedstawienie.

Nale­ży rów­nież pamię­tać o tym, że jeże­li przed­się­bior­ca nie zapew­ni kon­su­men­to­wi moż­li­wo­ści potwier­dze­nia tego, iż wie, że zło­że­nie zamó­wie­nia pocią­ga za sobą koniecz­ność doko­na­nia zapła­ty lub nie ozna­czy wła­ści­wie przy­ci­sku lub innej odpo­wied­niej funk­cji słu­żą­cej do zło­że­nia zamó­wie­nia, to umo­wa kon­su­menc­ka nie zosta­je zawarta.

Potwierdzenie zawarcia umowy zakupu towaru przez Internet

Przed­się­bior­ca jest zobo­wią­za­ny do prze­ka­za­nia kon­su­men­to­wi zawar­cia umo­wy na odle­głość na trwa­łym nośni­ku w roz­sąd­nym cza­sie po jej zawar­ciu, naj­póź­niej w chwi­li dostar­cze­nia rze­czy lub przed roz­po­czę­ciem świad­cze­nia usłu­gi. Potwier­dze­nie to obejmuje:

  1. Infor­ma­cje, o któ­rych mowa w art. 12 ust. 1 usta­wy o pra­wach kon­su­men­ta, chy­ba że przed­się­bior­ca dostar­czył kon­su­men­to­wi te infor­ma­cje na trwa­łym nośni­ku przed zawar­ciem umowy.
  2. Infor­ma­cję o udzie­lo­nej przez kon­su­men­ta zgo­dzie na dostar­cze­nie tre­ści cyfro­wych w oko­licz­no­ściach powo­du­ją­cych utra­tę pra­wa odstą­pie­nia od umowy.

Sprzedaż konsumencka na odległość -prawa konsumenta

Kon­su­ment, któ­ry doko­nał zaku­pu towa­ru przez Inter­net ma pra­wo do:

  1. Zło­że­nia oświad­cze­nia o odstą­pie­niu od umo­wy.
  2. Docho­dze­nie swo­ich rosz­czeń z tytu­łu rękoj­mi lub gwa­ran­cji.

Prawo konsumenta do odstąpienia od umowy

Oso­ba będą­ca kon­su­men­tem, któ­ra doko­na­ła zaku­pu towa­ru przez Inter­net ma pra­wo do zło­że­nia oświad­cze­nia o odstą­pie­niu od umo­wy.

Termin do złożenia oświadczenia przez konsumenta o odstąpieniu od umowy

Każ­dy kon­su­ment może zło­żyć oświad­cze­nie o odstą­pie­niu od umo­wy bez poda­wa­nia przy­czyn w ter­mi­nie 14 dni od dnia otrzy­ma­nia zaku­pio­ne­go towa­ru. Jeże­li jed­nak przed­się­bior­ca nie poin­for­mo­wał kon­su­men­ta w spo­sób pra­wi­dło­wy o pra­wie do zło­że­nia oświad­cze­nia o odstą­pie­niu od umo­wy, to pra­wo kon­su­men­ta do zło­że­nia oświad­cze­nia o odstą­pie­niu od umo­wy ule­ga prze­dłu­że­niu o kolej­ne 12 miesięcy.

W sytu­acji, gdy przed­się­bior­ca poin­for­mo­wał w spo­sób pra­wi­dło­wy kon­su­men­ta o moż­li­wo­ści odstą­pie­nia od umo­wy po upły­wie 14 dnio­we­go ter­mi­nu do zło­że­nia tego oświad­cze­nia, to bieg ter­mi­nu do zło­że­nia oświad­cze­nia o odstą­pie­niu od umo­wy bie­gnie od dnia uzy­ska­nia tej infor­ma­cji przez kon­su­men­ta.

Skutki złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy przez konsumenta

Jeśli kon­su­ment sku­tecz­nie zło­ży oświad­cze­nie o odstą­pie­niu od umo­wy, to umo­wę zaku­pu towa­ru przez Inter­net uwa­ża się za nie­za­war­tą. Kon­su­ment ma wów­czas obo­wią­zek zwró­cić zaku­pio­ny pro­dukt przed­się­bior­cy w ter­mi­nie 14 dni od dnia, w któ­rym odstą­pił od umo­wy, chy­ba że przed­się­bior­ca zapro­po­no­wał, że sam odbie­rze rzecz. Przed­się­bior­ca ma nato­miast obo­wią­zek nie­zwłocz­nie, nie póź­niej niż w ter­mi­nie 14 dni od dnia otrzy­ma­nia oświad­cze­nia kon­su­men­ta odstą­pie­niu od umo­wy, zwró­cić kon­su­men­to­wi wszyst­kie doko­na­ne przez nie­go płat­no­ści, w tym kosz­ty dostar­cze­nia rze­czy. Nale­ży jed­nak pamię­tać, że kon­su­ment nie powi­nien zwra­cać towa­ru przed­się­bior­cy w inny spo­sób niż naj­tań­szy zwy­kły spo­sób dostar­cze­nia ofe­ro­wa­ny przez przed­się­bior­cę. W innym bowiem przy­pad­ku przed­się­bior­ca nie będzie zobo­wią­za­ny zwró­cić kon­su­men­to­wi dodat­ko­wych kosz­tów z tego tytułu.

Wyłączenie prawa konsumenta do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy

Kon­su­men­to­wi nie przy­słu­gu­je pra­wo do odstą­pie­nia od umo­wy w odnie­sie­niu do umów:

  1. O świad­cze­nie usług, jeże­li przed­się­bior­ca wyko­nał w peł­ni usłu­gę za wyraź­ną zgo­dą kon­su­men­ta, któ­ry został poin­for­mo­wa­ny przed roz­po­czę­ciem świad­cze­nia, że po speł­nie­niu świad­cze­nia przez przed­się­bior­cę utra­ci pra­wo odstą­pie­nia od umowy.
  2. W któ­rych cena lub wyna­gro­dze­nie zale­ży od wahań na ryn­ku finan­so­wym, nad któ­ry­mi przed­się­bior­ca nie spra­wu­je kon­tro­li, i któ­re mogą wystą­pić przed upły­wem ter­mi­nu do odstą­pie­nia od umowy.
  3. W któ­rych przed­mio­tem świad­cze­nia jest rzecz nie­pre­fa­bry­ko­wa­na, wypro­du­ko­wa­na według spe­cy­fi­ka­cji kon­su­men­ta lub słu­żą­ca zaspo­ko­je­niu jego zin­dy­wi­du­ali­zo­wa­nych potrzeb.
  4. W któ­rych przed­mio­tem świad­cze­nia jest rzecz ule­ga­ją­ca szyb­kie­mu zepsu­ciu lub mają­ca krót­ki ter­min przy­dat­no­ści do użycia.
  5. W któ­rych przed­mio­tem świad­cze­nia jest rzecz dostar­cza­na w zapie­czę­to­wa­nym opa­ko­wa­niu, któ­rej po otwar­ciu opa­ko­wa­nia nie moż­na zwró­cić ze wzglę­du na ochro­nę zdro­wia lub ze wzglę­dów higie­nicz­nych, jeże­li opa­ko­wa­nie zosta­ło otwar­te po dostarczeniu.
  6. W któ­rych przed­mio­tem świad­cze­nia są rze­czy, któ­re po dostar­cze­niu, ze wzglę­du na swój cha­rak­ter, zosta­ją nie­roz­łącz­nie połą­czo­ne z inny­mi rzeczami.
  7. W któ­rych przed­mio­tem świad­cze­nia są napo­je alko­ho­lo­we, któ­rych cena zosta­ła uzgod­nio­na przy zawar­ciu umo­wy sprze­da­ży, a któ­rych dostar­cze­nie może nastą­pić dopie­ro po upły­wie 30 dni i któ­rych war­tość zale­ży od wahań na ryn­ku, nad któ­ry­mi przed­się­bior­ca nie ma kontroli.
  8. W któ­rych kon­su­ment wyraź­nie żądał, aby przed­się­bior­ca do nie­go przy­je­chał w celu doko­na­nia pil­nej napra­wy lub kon­ser­wa­cji; jeże­li przed­się­bior­ca świad­czy dodat­ko­wo inne usłu­gi niż te, któ­rych wyko­na­nia kon­su­ment żądał, lub dostar­cza rze­czy inne niż czę­ści zamien­ne nie­zbęd­ne do wyko­na­nia napra­wy lub kon­ser­wa­cji, pra­wo odstą­pie­nia od umo­wy przy­słu­gu­je kon­su­men­to­wi w odnie­sie­niu do dodat­ko­wych usług lub rzeczy.
  9. W któ­rych przed­mio­tem świad­cze­nia są nagra­nia dźwię­ko­we lub wizu­al­ne albo pro­gra­my kom­pu­te­ro­we dostar­cza­ne w zapie­czę­to­wa­nym opa­ko­wa­niu, jeże­li opa­ko­wa­nie zosta­ło otwar­te po dostarczeniu.
  10. O dostar­cza­nie dzien­ni­ków, perio­dy­ków lub cza­so­pism, z wyjąt­kiem umo­wy o prenumeratę.
  11. Zawar­tej w dro­dze aukcji publicznej.
  12. O świad­cze­nie usług w zakre­sie zakwa­te­ro­wa­nia, innych niż do celów miesz­kal­nych, prze­wo­zu rze­czy, naj­mu samo­cho­dów, gastro­no­mii, usług zwią­za­nych z wypo­czyn­kiem, wyda­rze­nia­mi roz­ryw­ko­wy­mi, spor­to­wy­mi lub kul­tu­ral­ny­mi, jeże­li w umo­wie ozna­czo­no dzień lub okres świad­cze­nia usługi.
  13. O dostar­cza­nie tre­ści cyfro­wych, któ­re nie są zapi­sa­ne na nośni­ku mate­rial­nym, jeże­li speł­nia­nie świad­cze­nia roz­po­czę­ło się za wyraź­ną zgo­dą kon­su­men­ta przed upły­wem ter­mi­nu do odstą­pie­nia od umo­wy i po poin­for­mo­wa­niu go przez przed­się­bior­cę o utra­cie pra­wa odstą­pie­nia od umowy.

Sprzedaż konsumencka -prawo konsumenta do złożenia reklamacji towaru

Każ­dy kon­su­ment może z uwa­gi na wady zaku­pio­ne­go towa­ru zło­żyć rekla­ma­cję na zasa­dach ogól­nych. Każ­de­mu kon­su­men­to­wi przy­słu­gu­je pra­wo do zło­że­nia rekla­ma­cji towa­ru z tytułu:

  1. Rękoj­mi za wady.
  2. Gwa­ran­cji.

Rękojmia za wady

Zgod­nie z pra­wem cywil­nym, w przy­pad­ku, gdy zaku­pio­ny towar posia­da wady fizycz­ne lub praw­ne, to kon­su­ment może:

  1. Zło­żyć oświad­cze­nie o odstą­pie­niu od umo­wy.
  2. Zło­żyć oświad­cze­nie o obni­że­niu ceny.
  3. Wystą­pić z rosz­cze­niem o usu­nię­cie wady.
  4. Zażą­dać od przed­się­bior­cy wymia­ny towa­ru na nowy, wol­ny od wad.

Gwarancja

W przy­pad­ku, gdy przed­się­bior­ca (sprze­daw­ca) lub pro­du­cent udzie­lił kon­su­men­to­wi gwa­ran­cji, to kon­su­men­to­wi przy­słu­gu­ją upraw­nie­nia zawar­te w doku­men­cie gwarancyjnym.

Sprzedaż konsumencka — Porady Prawne Online

 Adwo­kat Damian Mur­dza Kan­ce­la­rii Adwo­kac­kiej w Rze­szo­wie udzie­la porad praw­nych onli­ne, w tym z zakre­su pra­wa cywil­ne­go, w tym z zakre­su spraw kon­su­menc­kich. Wię­cej infor­ma­cji mogą Pań­stwo zna­leźć w zakład­ce Pora­dy Praw­ne Online.

Sprzedaż konsumencka — bezpłatne porady prawne

Klien­ci Kan­ce­la­rii Adwo­kac­kiej  Adwo­kat Damian Mur­dza w Rze­szo­wie mogą uzy­skać od adwo­ka­ta bez­płat­ną pomoc praw­ną z zakre­su pra­wa cywil­ne­go, w tym z zakre­su spraw kon­su­menc­kich. Wię­cej infor­ma­cji w zakład­ce Bez­płat­ne pora­dy praw­ne, fun page­’u oraz w witry­nie Kan­ce­la­rii.

Stan praw­ny na dzień 22 kwiet­nia 2022 r.

Scroll to Top
Call Now Button