ADWOKAT RZESZÓW
KANCELARIA ADWOKACKA ADWOKAT DAMIAN MURDZA
Porady prawne, prawo karne, prawo cywilne, prawo pracy, rozwody

ul. Szopena 17, III piętro, 35-055 Rzeszów

Tel.: +48 695 460 778
e-mail: damianmurdza@adwokatmurdza.pl

Sprzedaż konsumencka — zakupy przez Internet

Sprzedaż konsumencka przez Internet – ilustracja do artykułu na temat praw konsumenta przy zakupach online
Sprawdź, jakie pra­wa przy­słu­gu­ją Ci przy sprze­da­ży kon­su­menc­kiej onli­ne i co musisz wie­dzieć przed zaku­pem przez Internet

Sprze­daż kon­su­menc­ka to naj­czę­ściej spo­ty­ka­na for­ma trans­ak­cji przy zaku­pach onli­ne. Dzię­ki roz­wo­jo­wi e‑commerce kon­su­men­ci mogą kupo­wać towa­ry i usłu­gi bez wycho­dze­nia z domu. Tego rodza­ju umo­wy zawie­ra­ne na odle­głość rzą­dzą się jed­nak swo­imi pra­wa­mi. War­to znać pod­sta­wo­we zasa­dy, któ­re chro­nią inte­re­sy kupu­ją­ce­go i okre­śla­ją obo­wiąz­ki sprzedawcy.

    Sprzedaż konsumencka przez Internet – kiedy dochodzi do zawarcia umowy

    Sprze­daż kon­su­menc­ka ma miej­sce, gdy przed­się­bior­ca ofe­ru­je towar oso­bie fizycz­nej, któ­ra doko­nu­je zaku­pu w celach nie­zwią­za­nych bez­po­śred­nio z jej dzia­łal­no­ścią gospo­dar­czą lub zawo­do­wą. W przy­pad­ku zaku­pów przez Inter­net mamy do czy­nie­nia z umo­wą zawie­ra­ną na odle­głość – bez fizycz­nej obec­no­ści obu stron.

    Z ochro­ny kon­su­menc­kiej mogą korzy­stać rów­nież oso­by pro­wa­dzą­ce dzia­łal­ność gospo­dar­czą, jeśli zawie­ra­na umo­wa nie ma cha­rak­te­ru zawo­do­we­go. To ozna­cza, że nie musi doty­czyć głów­ne­go przed­mio­tu dzia­łal­no­ści firmy.

      Sprzedaż konsumencka a obowiązki sprzedawcy w sprzedaży online

      W przy­pad­ku sprze­da­ży kon­su­menc­kiej zawie­ra­nej przez Inter­net przed­się­bior­ca ma obo­wią­zek dostar­czyć kon­su­men­to­wi wyczer­pu­ją­ce infor­ma­cje przed zawar­ciem umo­wy. Nale­żą do nich m.in.:

      • dane iden­ty­fi­ku­ją­ce fir­mę (nazwa, adres, e‑mail, telefon),
      • głów­ne cechy towa­ru lub usługi,
      • cena wraz z podat­ka­mi i opła­ta­mi dodatkowymi,
      • zasa­dy i kosz­ty dostawy,
      • warun­ki odstą­pie­nia od umowy,
      • pro­ce­du­ry reklamacyjne.

      Wszyst­kie te infor­ma­cje muszą być prze­ka­za­ne w spo­sób jasny, zro­zu­mia­ły i dostęp­ny – przed fina­li­za­cją zakupu.

        Potwierdzenie zawarcia umowy i forma dokumentowa

        Po doko­na­niu zaku­pu przez Inter­net, sprze­daw­ca jest zobo­wią­za­ny prze­słać kon­su­men­to­wi potwier­dze­nie zawar­cia umo­wy na trwa­łym nośni­ku – naj­czę­ściej w for­mie e‑maila. Potwier­dze­nie to powin­no zawie­rać wszyst­kie usta­le­nia umow­ne, któ­re mają zna­cze­nie dla dal­sze­go prze­bie­gu transakcji.

        For­ma doku­men­to­wa chro­ni inte­re­sy obu stron i daje pod­sta­wę do ewen­tu­al­ne­go docho­dze­nia praw. Brak potwier­dze­nia może mieć wpływ na ter­min, w jakim liczy się upraw­nie­nia kon­su­men­ta do odstą­pie­nia od umowy.

          Prawo odstąpienia od umowy zawartej przez Internet

          W przy­pad­ku sprze­da­ży kon­su­menc­kiej zawar­tej na odle­głość, kon­su­ment ma pra­wo odstą­pić od umo­wy w cią­gu 14 dni od otrzy­ma­nia towa­ru – bez poda­wa­nia przy­czy­ny. Wystar­czy wysłać oświad­cze­nie przed upły­wem ter­mi­nu – nie musi ono zostać ode­bra­ne, by było skuteczne.

          Jeże­li przed­się­bior­ca udo­stęp­nia for­mu­larz odstą­pie­nia w wer­sji elek­tro­nicz­nej, kon­su­ment może sko­rzy­stać z nie­go onli­ne, np. na stro­nie inter­ne­to­wej. Przed­się­bior­ca ma obo­wią­zek nie­zwłocz­nie potwier­dzić jego otrzy­ma­nie na trwa­łym nośni­ku, np. dro­gą mailową.

          Jeśli kon­su­ment nie został odpo­wied­nio poin­for­mo­wa­ny o pra­wie odstą­pie­nia od umo­wy, ter­min ten ule­ga prze­dłu­że­niu nawet do 12 mie­się­cy. Jeże­li nato­miast infor­ma­cja ta zosta­nie prze­ka­za­na z opóź­nie­niem – 14-dnio­wy ter­min liczy się od dnia jej udzielenia.

          Skut­kiem odstą­pie­nia od umo­wy jest jej cał­ko­wi­te anu­lo­wa­nie – jak­by nigdy nie zosta­ła zawar­ta. Jeże­li oświad­cze­nie zosta­ło zło­żo­ne przed przy­ję­ciem ofer­ty przez przed­się­bior­cę, prze­sta­je ona wiązać.

            Zwrot płatności i obowiązki stron po odstąpieniu od umowy

            Po sku­tecz­nym odstą­pie­niu od umo­wy przed­się­bior­ca jest zobo­wią­za­ny zwró­cić wszyst­kie doko­na­ne przez kon­su­men­ta płat­no­ści – w tym rów­nież kosz­ty dosta­wy – nie póź­niej niż w cią­gu 14 dni od otrzy­ma­nia oświadczenia.

            Zwrot powi­nien nastą­pić tym samym spo­so­bem, któ­ry został uży­ty przy płat­no­ści, chy­ba że kon­su­ment wyra­zi zgo­dę na inną meto­dę, bez pono­sze­nia dodat­ko­wych kosz­tów. Jeśli przed­się­bior­ca nie zapew­nił odbio­ru towa­ru, może wstrzy­mać zwrot płat­no­ści do chwi­li jego otrzy­ma­nia z powro­tem lub przed­sta­wie­nia dowo­du odesłania.

              Kiedy prawo odstąpienia nie przysługuje

              Nie wszyst­kie zaku­py onli­ne dają moż­li­wość odstą­pie­nia od umo­wy. Wyłą­cze­nia obej­mu­ją m.in.:

              • towa­ry wyko­na­ne na indy­wi­du­al­ne zamówienie,
              • pro­duk­ty o krót­kim ter­mi­nie przydatności,
              • nagra­nia audio lub wideo po otwar­ciu opakowania,
              • usłu­gi wyko­na­ne w cało­ści za wyraź­ną zgo­dą kon­su­men­ta przed upły­wem ter­mi­nu do odstąpienia.

              Przed zaku­pem war­to zapo­znać się z regu­la­mi­nem i warun­ka­mi ofer­ty, aby unik­nąć nieporozumień.

                Sprzedaż konsumencka – wsparcie prawne Kancelarii

                Kan­ce­la­ria Adwo­kac­ka Adwo­kat Damian Mur­dza ofe­ru­je pomoc praw­ną w zakre­sie sprze­da­ży kon­su­menc­kiej onli­ne, obej­mu­ją­cą m.in.:

                • udzie­la­nie porad praw­nych przed zawar­ciem umo­wy przez Internet,
                • ana­li­zę tre­ści umów oraz regu­la­mi­nów skle­pów internetowych,
                • wspar­cie w spo­rach doty­czą­cych odstą­pie­nia od umowy,
                • przy­go­to­wa­nie pism i sta­no­wisk w kon­tak­tach z przedsiębiorcami,
                • repre­zen­ta­cję klien­tów na eta­pie przed­są­do­wym i sądowym.

                Usłu­gi są dosto­so­wa­ne do kon­kret­nej sytu­acji praw­nej oraz indy­wi­du­al­nych potrzeb Klienta.

                  Sprzedaż konsumencka przez Internet – co warto zapamiętać

                  Sprze­daż kon­su­menc­ka w mode­lu onli­ne pod­le­ga spe­cjal­nym regu­la­cjom, któ­re zapew­nia­ją kon­su­men­to­wi przej­rzy­stość, bez­pie­czeń­stwo i moż­li­wość rezy­gna­cji z zaku­pu. Zna­jo­mość swo­ich praw pozwa­la podej­mo­wać świa­do­me decy­zje zaku­po­we i sku­tecz­nie uni­kać nieporozumień.

                  Masz pyta­nia doty­czą­ce zawie­ra­nia umów przez Inter­net? Potrze­bu­jesz ana­li­zy kon­kret­nej sytu­acji? Zapra­sza­my do kontaktu:

                  📍 Rze­szów, ul. Szo­pe­na 17, III pię­tro
                  📞 +48 695 460 778
                  📧 damianmurdza@adwokatmurdza.pl
                  🌐 adwokatmurdza.pl
                  📍 Zobacz wizy­tów­kę Google

                    Znajdziesz nas również w mediach społecznościowych

                    Bądź na bie­żą­co z prak­tycz­ny­mi pora­da­mi z zakre­su pra­wa cywil­ne­go i kon­su­menc­kie­go. Odwiedź nasz profil:

                    ➡️ Face­bo­ok
                    ➡️ Insta­gram
                    ➡️ Lin­ke­dIn

                    Stan praw­ny na dzień 14 kwiet­nia 2025 r.

                      Specjalizujemy się w następujących obszarach prawa

                      Prawo karne

                        • Spo­rzą­dza­nie wnio­sków dowodowych

                        • Spo­rzą­dza­nie pism procesowych

                      Prawo cywilne

                      Prawo pracy

                      Rozwody

                      Alimenty

                      Prawo rodzinne

                      • Pora­dy prawne
                      • Spo­rzą­dza­nie innych pism procesowych
                      • Odszko­do­wa­nie za błąd medyczny
                      • Odszko­do­wa­nie za wypa­dek komunikacyjny
                      • Odszko­do­wa­nie za kolizję
                      • Odszko­do­wa­nie za wypa­dek przy pracy
                      • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu likwi­da­cyj­nym (przed ubezpieczycielem)
                      • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu sądowym
                      • Repre­zen­ta­cja Klien­ta w postę­po­wa­niu mediacyjnym;
                      • Zgło­sze­nie szkody;
                      • Spo­rzą­dza­nie pozwu o odszko­do­wa­nie i zadośćuczynienie

                      Wykroczenia

                      Prawo gospodarcze

                      Odszkodowania

                      Porady prawne

                      Kompleksowa obsługa prawna

                      Reklamacje

                      Scroll to Top
                      Call Now Button